3: Moć razmišljanja

Razvijanje vještine razmišljanja i rješavanja problema.

Tijekom ove faze dijete razvija svoje sposobnosti razmišljanja. Hoće razmišljati za sebe i donositi vlastite odluke. Uči rješavati vlastite probleme. Naša buduća sposobnost razmišljanja ovisi o tome kako se razvijamo u ovoj fazi. Primjerice, pretjerano kontrolirano dijete, gdje odrasli donose većinu odluka za njega, u odrasloj dobi može imati poteškoća pri donošenju vlastitih odluka. U ovoj fazi dijete se želi odvojiti od roditelja i biti neovisno. U cilju toga djeca moraju naučiti razmišljati i rješavati probleme. Učenje izražavanja osjećaja je jako važno. To su glavne zadaće ove faze.
Dijete uči savladavati vlastita ograničenja i ograničenja koja su nametnuta od okoline. Protivi se nametnutim idejama , kontroli i odlukama. Faza u kojoj je ne i neću omiljena riječ, te iščekivanje da li okolina vjeruje i podržava njegove sposobnosti i razmišljanja. Faza kada će dijete tražiti mišljenje od drugih a onda će biti ljutito kada mu se mišljenje kaže. To je faza u kojem dijete testira, gura, uspostavlja vlastite granice kroz “ne“ u cilju osamostaljenja. Želi se odvojiti biti samostalno u isto vrijeme želi biti podržano i voljeno. Kroz to želi utvrditi koliko je važno svojoj okolini, što spada u razvojni zadatak ove faze.

Ako nam u djetinjstvu nije bilo dopušteno da razvijamo vještinu razmišljanja i rješavanja problema, možda će nam u kasnijem životu biti teško stvarati vlastita mišljenja ili rješavati vlastite probleme. Ovo nepovjerenje u naše razmišljanje često se izražava kao “ne znam“.

Ova faza manifestira se u kasnijem životu

• prilikom razrješavanja, raskidanja ovisničkih odnosa s ljubavnikom, supružnikom, mentorom, poslodavcem ili prijateljem
• prilikom učenja novih informacija
• prilikom predstavljanja sebe kroz posao, projekte ili zauzimanja osobnog stava
• kada razvijamo nove sposobnosti razmišljanja ili usvajamo nove informacije
•kada razvijamo nove osobne pozicije na poslu, ili zauzimamo stav oko problema
• prilikom mijenjanja dogovora sa drugima
• kada se brinemo o dvogodišnjaku

Povratak u fazu 3 – razmišljanje

• osjećamo se ljutito općenito zbog svega, neprimjereno buntovništvo
• strah od ljutnje u sebi i ljutnje drugih, neizravni izraz ljutnje kroz ponašanje
• želimo utvrditi što je “moje” a što je “tvoje”.
• pitanja vezana za; odvojenost, odgovornost, razmišljanje, otpor, suprotstavljanje, zaboravljivost, računanje, tvrdoglavost, odugovlačenje , pohlepu
• uspjeh je biti u pravu
• mislimo da se svijet treba vrtjeti oko nas
• strah nas je reći da ili ne, postaviti vlastite granice

 

Skip to content